Individuell mätning av vatten

IMD eller Individuell Mätning och Debitering innebär att vi mäter vattenförbrukningen för varje enskild lägenhet, vilket gör att du enbart betalar för din egna vattenförbrukning.

I din lägenhet finns en mätare installerad som enbart mäter din vattenförbrukning, vilket ger dig full kontroll på vad du förbrukar och betalar. Förutsättningarna i våra fastigheter ser olika ut, därför varierar det om man har individuell mätning av både varm- och kallvatten eller endast varmvatten. Varje månad görs en avläsning som går till vår ekonomiavdelning som sedan lägger kostnaden för det du förbrukat på din nästkommande hyresavi. Kostnaden för förbrukningen är alltid släpande en månad. Det du betalar för nu är det du förbrukade förra månaden.

Det här är ett bra sätt att hålla koll på hur mycket vatten man gör av med. Vill du sänka din boendekostnad kan du till exempel tänka på att inte använda onödigt mycket vatten.

Din vattenförbrukning betalas i efterhand, det vill säga på nästa månads hyresavi. Om du flyttar får du den sista förbrukningsräkningen skickad till dig i efterhand.

Om du misstänker fel på din vattenmätare

Om du misstänker att något inte stämmer med din vattenmätning eller mätare gör du en felanmälan på Mina sidor eller via appen. Du kan också kontakta Kundcenter på telefon 023-458 00.

Relaterade länkar

  • Gör en felanmälan på din lägenhet
  • Se öppettider i vår Bobutik
  • Kontakta Bobutiken
  • Sök lediga lägenheter