Individuell mätning av vatten

IMD eller Individuell Mätning och Debitering innebär att vi mäter vattenförbrukningen för varje enskild lägenhet, vilket gör att du enbart betalar för din egna vattenförbrukning.

I din lägenhet finns en mätare installerad som enbart mäter din vattenförbrukning, vilket ger dig full kontroll på vad du förbrukar och betalar. Förutsättningarna i våra fastigheter ser olika ut, därför varierar det om man har individuell mätning av både varm- och kallvatten eller endast varmvatten. Varje månad görs en avläsning som går till vår ekonomiavdelning som sedan lägger kostnaden för det du förbrukat på din nästkommande hyresavi. Kostnaden för förbrukningen är alltid släpande en månad. Det du betalar för nu är det du förbrukade förra månaden.

Det här är ett bra sätt att hålla koll på hur mycket vatten man gör av med. Vill du sänka din boendekostnad kan du till exempel tänka på att inte använda onödigt mycket vatten.

Din vattenförbrukning betalas i efterhand, det vill säga på nästa månads hyresavi. Om du flyttar får du den sista förbrukningsräkningen skickad till dig i efterhand.

I din lägenhet finns en mätare installerad som enbart mäter din vattenförbrukning, vilket ger dig full kontroll på vad du förbrukar och betalar. Förutsättningarna i våra fastigheter ser olika ut, därför varierar det om man har individuell mätning av både varm- och kallvatten eller endast varmvatten. Varje månad görs en avläsning som går till vår ekonomiavdelning som sedan lägger kostnaden för det du förbrukat på din nästkommande hyresavi. Kostnaden för förbrukningen är alltid släpande en månad. Det du betalar för nu är det du förbrukade förra månaden. Om du flyttar får du den sista förbrukningsräkningen skickad till dig i efterhand.

Om du misstänker fel på din vattenmätare

Om du misstänker att något inte stämmer med din vattenmätning eller mätare gör du en felanmälan på Mina sidor eller via appen. Du kan också kontakta Kundcenter på telefon 023-458 00.

Relaterade länkar

  • Gör en felanmälan på din lägenhet
  • Se öppettider i vår Bobutik
  • Kontakta Bobutiken
  • Sök lediga lägenheter

Postadress

Kopparstaden AB
Box 1985
791 19 Falun

Besöksadress

Bobutiken

Stigaregatan 3B

791 71 Falun

Våra öppettider

Kopparstaden är Faluns allmännyttiga bostadsbolag. Vårt uppdrag är att skapa ett brett utbud av lägenheter inom Falu kommun samt bidra till tillväxt och det hållbara samhället.

Vi är cirka 115 medarbetare och ägs till 100 procent av Falu kommun. Vi äger och förvaltar 6130 lägenheter, 230 lokaler och 820 uthyrningsförråd i Falun. Vi arbetar för ett brett utbud vad gäller standrard, hyra och läge. Alla lägenheter är hyresrätter, vilket betyder att du slipper kontantinsats.

Kontakt

023 – 458 00

Övriga kontakter

Postadress

Kopparstaden AB
Box 1985
791 19 Falun

Besöksadress

Bobutiken

Stigaregatan 3B

791 71 Falun

Våra öppettider

Kopparstaden är Faluns allmännyttiga bostadsbolag. Vårt uppdrag är att skapa ett brett utbud av lägenheter inom Falu kommun samt bidra till tillväxt och det hållbara samhället.

 

Vi är cirka 115 medarbetare och ägs till 100 procent av Falu kommun. Vi äger och förvaltar 6130 lägenheter, 230 lokaler och 820 uthyrningsförråd i Falun. Vi arbetar för ett brett utbud vad gäller standrard, hyra och läge. Alla lägenheter är hyresrätter, vilket betyder att du slipper kontantinsats.

Vi använder cookies (kakor) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Klicka här för att läsa mer om cookies. Jag accepterar cookies