Kopparstaden har rustat sina 129 skyddsrum

Under 2023 har Kopparstaden AB satsat stort på att inventera och rusta samtliga 129 skyddsrum som hör till bolagets totala fastighetsbestånd. Sammanlagt rymmer de cirka 11 800 personer och har uppdaterats med den utrustning som MSB kräver att fastighetsägaren ska tillhandahålla.

Nu är vi i stort sett klara och det känns riktigt bra med tanke på vilket omfattande jobb det har varit, säger Mikke Källsved som är skyddsrumsansvarig på Kopparstaden och har genomgått MBS:s skyddsrumsutbildning.

Mikke Källsved håller ihop arbetet och fick börja med en grundlig inventering för att få överblick över var skyddsrum fanns och sedan vilka åtgärder som behövde göras. Skyddsrummen, som i fredstid får användas som förråd och cykelrum, hade då inte genomgått någon liknande översyn på många år eller decennier.

Gammalt, slitet och föråldrat skyddsrumsmateriel har vi rensat ut och återvunnit. En del har vi kunnat behålla och sedan kompletterat med nytt. Nu är alla skyddsrummen rustade med det som vi fastighetsägare ansvarar för ska finnas, till exempel plasthink med toasits och lock, vattentunna för dricksvatten och en uppsättning verktyg, samt fysiska instruktioner för skyddsrummen, säger Mikke.

Alla skyddsrum är även uppmärkta med skyddsrumsskyltar utanpå fastigheterna och på dörrarna in till skyddsrummen. De är inte specifikt avsedda för hyresgäster, utan de som behöver skydd ska söka sig till närmaste skyddsrum utifrån var han eller hon befinner sig.

Det som återstår är bland annat att åtgärda tätningslister och golvbrunnar i några av utrymmena.

De 15 största skyddsrummen är besiktigade av extern part.
Skyddsrummen finns på MSB:s skyddsrumskarta

Mikke Källsved