Information om våra åtgärder kring Coronaviruset – Covid-19

Kopparstaden följer de instruktioner och riktlinjer som myndigheterna ger. Vi har höjd beredskap och tydliga planer för hur vi tar oss an ett större utbrott av viruset.
Med anledning av pandemin i Sverige och den oro som en del kan känna i samband med detta har vi av omtanke för alla medmänniskor vidtagit ett par förebyggande försiktighetsåtgärder.

 

Det här ber vi dig som hyresgäst att tänka på

  • Undvika fysisk kontakt och håll avstånd. När Kopparstaden eller annan entreprenör utför ett arbete i din lägenhet ber vi dig att, om möjligt, lämna lägenheten under tiden.
  • Vi ses gärna – men på distans. Välj i första hand någon av våra andra kontaktvägar så som telefon, e-post, via Mina Sidor på hemsidan eller i appen.
  • Vi tar emot bokade besök i vår Bobutik. Detta gör du via marknad@kopparstaden.se eller tel 023-458 00.
  • Behöver du göra en felanmälan och har något sjukdomssymptom ex. feber, ont i halsen, hosta, andningsbesvär eller andra förkylningssymptom ber vi dig att återkomma när du är frisk igen. Är det ett akut problem hör du självklart av dig så löser vi det på bästa sätt. Uppge då vid felanmälan att du är sjuk.
  • Du som tillhör en riskgrupp kan endast lägga akuta serviceordrar.
  • Om du säger upp din lägenhet så gäller detta vid visning.
  • Detta gäller för dig som ska flytta in eller ut.

Dessa försiktighetsåtgärder arbetar Kopparstaden efter

  • Du kan känna dig trygg med att våra medarbetare och entreprenörer följer de riktlinjer myndigheterna gått ut med gällande att inte vara på jobbet om man uppvisar sjukdomssymptom.
  • Kopparstaden har informerat alla medarbetare och entreprenörer om de hygienåtgärder som bäst skyddar mot smitta, bland annat att tvätta händerna ofta.
  • Vi undviker fysisk kontakt och håller avstånd. Vi uppmanar alla hyresgäster att göra likadant.
  • Vid besök i Bobutiken eller hembesök hos våra hyresgäster kommer våra medarbetare och entreprenörer att fråga dig innan de går in i din lägenhet om du eller någon i hushållet visar sjukdomssymptom.
  • Istället för en fysisk visning av lägenhet så kommer marknadsavdelningen att skicka bilder till de som fått visningserbjudande.
  • En felanmälan görs via vårt kundcenter som kan ställa kontrollfrågor för att undvika smittspridning.
  • Med anledning av Folkhälsomyndighetens rekommendationer så väljer vi att inte hyra ut våra gemensamhetslokaler, bastur och gästlägenheter för tillfället.
  • Vi utför endast akuta serviceordrar hos riskgrupper för att undvika allvarliga konsekvenser.

Om du som hyresgäst har fler frågor eller funderingar på vad hur vi som hyresvärd arbetar under Corona pandemin hänvisar vi till Frågor och Svar på vår hemsida.

Denna information och beslutsåtgärder gäller tillsvidare. Kopparstaden följer samhällsutvecklingen och återkommer med ny information via hemsidan kontinuerligt.

Om du tillhör riskgruppen och inte har stöd och hjälp från din omgivning så tveka inte att kontakta Kopparstaden för att få hjälp. I den mån vi kan kommer vi styra om våra resurser för att stötta dig som hyresgäst i detta mycket speciella läge.

 

Här hittar du den senaste informationen om coronaviruset

 

Senast uppdaterad 2020-11-19

FÅ SVAR PÅ DIN FRÅGA HÄR
Frågor & Svar