När du upplever störningar
Alla har rätt att bo tryggt och vi vill att du ska känna dig trygg och trivas i ditt hem. I ett flerfamiljshus bor många familjer med olika vanor och tidsrytm. Därför är det viktigt att visa hänsyn för att inte störa varandra - både i trapphuset, miljöhusen, tvättstugan och på gården.
Vi människor är olika och en del blir störda av sådant som andra inte bryr sig om. Därför är det viktigt att respektera och visa hänsyn till varandra. Goda grannar skapar trygghet.
Störningar i huset
Alla hyresgäster behöver tänka till och göra vad man kan för att inte störa sina grannar. Det finns inga speciella tider där det inte är tillåtet att ha musik eller tv på hög volym, festa eller liknande men mellan 22.00 och 07.00 behöver man visa extra hänsyn då det är den tiden som de allra flesta vill sova.
Om du känner dig störd av din granne är det ofta bra att prata direkt med hyresgästen men om kontakten inte leder till någon förbättring är det viktigt att du anmäler det till oss för att vi ska kunna hjälpa till att lösa problemet.
Exempel på vad som inte är en störning:
- Barn som låter/gråter. Gäller även nattetid.
- Barn som leker dagtid klockan 06.00-22.00.
- Borrande, spikande eller flytt av möbler på dagtid vid enstaka tillfällen.
- Hund som skäller enstaka gånger.
- Normala ljud från TV, radio eller stereo.
- Vattenledningar som brusar.
- Rök från cigaretter, vattenpipa eller rökelse i hus där det är tillåtet att röka.
- Om man kan stänga ute störningen, t.ex. ljudet, ljuset, lukten, djuret osv. från sin lägenhet genom att stänga dörrar och fönster räknas det inte heller som en störning.
Exempel på vad som kan vara en störning:
- Att spela instrument, hög musik eller ha hög volym på radio/tv sena kvällar och nätter.
- Hundar som står och skäller länge eller som inte är kopplade i bostadsområdet.
- Badvatten som spolas eller tvätt- och diskmaskiner som går sena kvällar och nätter.
- Bråk och skrik i lägenheten. Även högljudda diskussioner och rop hörs mer än man tror.
- Återkommande störande fester.
- Borrande, spikande eller flytta möbler sena kvällar och nätter.
- Skaka eller piska mattor eller mata fåglar från balkong eller fönster.
- Rökning i gemensamma utrymmen och där det inte är tillåtet att röka.
Vad gör Kopparstaden?
Hos oss är det våra bosociala samordnare som arbetar med störningar eller klagomål. När det kommer in ett klagomål eller störningsrapport kontaktas alltid den störande i förstahand för att informeras om klagomålet och vikten av att vidta rättelse.
Vid upprepade eller särskilt allvarliga störningar skickas ett formellt varningsbrev till personen som stör. Hur ärendet därefter hanteras beror på vad störningen handlar om.
När det gått en tid brukar våra bosociala samordnare återkoppla till den som anmält störningen för att säkerställa att störningarna upphört. Om den störande, trots detta, inte upphör att störa kan det leda till uppsägning av hyresavtalet.
Gör så här om du upplever störningar:
- När du upplever störningar bör du börja med att prata med den som stör. Ofta går det att lösa problemet.
- Om störningarna ändå fortsätter behöver du göra en störningsanmälan till vårt Kundcenter.
- Om du blir störd av bråk, en högljudd fest eller störande musik sent på natten och inte själv kan eller vill kontakta din granne kontaktar du vår trygghetsjour. Tjänsten är tillgänglig vardagar klockan 22.00-07.00 och dygnet runt på helger. Då är det ett anlitat vaktbolag som kommer och pratar med hyresgästen som stör.
- Skriv gärna noteringar om när, var och hur länge störningen sker, samt vad den bestod av. Noteringarna blir viktiga för oss i vår kontakt med hyresgästen.
- Om du ser eller misstänker pågående brott eller om du upplever att det är fara för någons liv, ring 112.
Nå oss efter kontorstid
Behöver du hjälp utanför våra öppettider ringer du vårt journummer. Det kan gälla akut felanmälan, låsöppning eller störande grannar nattetid.