Kopparstaden bygger studentlägenheter – Student 27

Kopparstaden kommer att bygga ca 40 studentlägenheter om 22 respektive 29 m², ett rum med köksutrustning och WC/dusch. Lägenheterna erbjuder Högskolans studenter ett bra boende för samvaro, vila, matlagning, hygien och förvaring. För den som behöver extra utrymme finns vindsförråd att hyra. Produktionsstart sker i månadskiftet april/maj och inflyttning kan ske sommaren 2019. Högskolan har idag ca 5 800 helårsstudenter och det är viktigt med ett bra boende för studenten men även för Högskolans utveckling.

– Det är otroligt bra och viktigt att byggnationen startar och att vi får ett tillskott i vårt bestånd från 465 till 505 studentlägenheter. Läget är utmärkt med gång- och cykelavstånd till Högskolan, centrum och Lugnet. Lägenheterna blir trivsamma och moderna, säger Maja Kronvall Studentansvarig på Kopparstaden.

Byggnaden blir i två plan med en entré och ett studierum på varje våning. Studenterna får en egen tvättstuga i huset och cykelställ med tak utanför entréerna. Vårt mål är att huset ska smälta in i området och gårdsmiljön, även om det inte är riktigt likt de omkringliggande husen. Den totala budgeten för projektet ligger på 33,6 miljoner kronor inklusive moms. Vi kommer dock att ansöka om ett statligt investeringsstöd och hoppas på så sätt kunna få ett bidrag på ca 5 miljoner.

– Vår totalentreprenör, Byggarna i Falun, har renoverat tak och fasader i Bojsenburg under flera år och även hela Britsen, så de är väl insatta i såväl bostadsområdet och hur studentlägenheter ska utformas. Det känns bra med den erfarenheten i botten, nu när de kör igång, säger Ingrid Forssell, projektledare Kopparstaden

Idag har Kopparstaden 465 studentlägenheter fördelat på Britsen, Tallen, B-Kasern, Brigaden, Ugglan och Bojsenburg. Alla lägenheterna har ett bra läge och fin standard.